lördag 13 februari 2016

Project Run & Play vecka 2 - Cosplay challenge

Summary in English: Project Run & Play is back in its original form, and this weeks's theme is Cosplay. The idea was to sew ordinary clothes inspired by cosplay rather than making a costume. I began by choosing a garment that Little E needs more of - pajamas. I then tried to find a character that wears pajamas, and came to think of John Blund, a Scandinavian fairy tale character who has a big umbrella with sweet dreams to help children fall asleep. I picked this blue and white striped fabric and made an umbrella application. The pattern is the "Waldo" coverall from Ottobre 1/2012, size 74 lengthwise and size 50 (newborn!!) width-wise.



Project Run & Play är tillbaka i sin vanliga form! En huvudtävling med sex tävlande och fyra veckoutmaningar där de tävlande ska sy barnkläder utifrån veckans tema, och så en "sew along"-tävling till varje vecka där alla som vill får sy utifrån samma tema och länka till sina bidrag. Jag började lite för sent med mitt bidrag till vecka 1 men det får ni se till vecka 4 istället eftersom det passar lika bra in där.

Temat för innevarande vecka, vecka 2, är Cosplay. Om jag inte har förstått cosplay helt fel handlar det om att klä ut sig till figurer från böcker, serier, filmer, sagor osv. och det är inte bara barn som sysslar med det, långt ifrån. Tanken med temat är dock inte att sy en utklädningsdräkt utan att inspireras av cosplay och sy vanliga kläder.

Jag började bakifrån; istället för att välja en figur först och sedan komma på vad jag skulle sy utgick jag från vad lilla E behöver för kläder. Hon har egentligen det mesta hon behöver just nu, men pyjamasar är det lite dåligt med. Jaha, vilka karaktärer har pyjamas? Den första jag kom att tänka på var John Blund, som åtminstone i mitt huvud har pyjamas. Och ett stort paraply. Ta-da: en pyjamas med en paraply-applikation!



Jag har utgått från mönstret "Waldo" från Ottobre 1/2012 (ett mycket användbart nummer med många basmönster). Den pyjamasen/overallen har egentligen knappar, men det var inga problem att sy i ett blixtlås istället. Jag tycker att det är lite smidigare på pyjamasar. Jag sydde även muddar istället för kantband i ärm- och benslut och i halsringningen. Ottobre är ju kända för sina stora storlekar men det här tar nog priset - jag klippte till storlek 74 på längden och 50 (!!) på bredden! Då blev den ändå både lite längre och bredare än en befintlig pyjamas i storlek 74. Men originalmönstret är nog tänkt att vara en utanpåoverall så då behövs väl lite mera vidd.

Det blå-vit-randiga tyget kommer från min mammas tygförråd, och jag har faktiskt själv haft en pyjamas i samma tyg som liten! Muddtyget har jag köpt på second hand, och tyget till applikationen är spillbitar från andra projekt. Blixtlåset kommer också från second hand.

1 kommentar: