söndag 5 oktober 2014

Detaljerad tröja

Förr höll jag mig till ganska enkla modeller när jag sydde kläder, men allt eftersom jag har utvecklats har jag börjat lägga till lite mer arbetade detaljer. Numera gillar jag att titta efter roliga detaljer på kläder som bärs av folk jag möter, och lägger dem på minnet för framtida bruk. 

Den här tröjan är sydd av en t-shirt i storlek XXL med en stor logga på framstycket (utsorterad från mitt förrförra jobb). Jag har sytt om en likadan t-shirt tidigare, se bild här (längst ner i inlägget). På grund av loggan gick det inte att klippa ut både ett helt framstycke och ett helt bakstycke. Förra gången gjorde jag två bakstyckeshalvor som jag sydde ihop med en dekorativ söm. Den här gången löste jag det i mitt tycke lite snyggare, genom att sy en modell där övre delen av framstycket SKA vara delad.




Jag utgick från ett vanligt t-shirtmönster och lade till sömsmåner där jag delade originalstyckena. Jag klippte ut ett helt bakstycke ur t-shirtens bakstycke och nedre halvan av framstycket ur nederdelen av t-shirtens framstycke. Den ena av de båda övre halvorna fick jag ut vid sidan om trycket, men trycket satt lite snett så det gick inte att klippa ut den andra halvan på andra sidan av trycket. Eftersom t-shirten var rundstickad gick det dock att få ut den sista biten från sidan av t-shirten, mellan bakstycket och nederdelen av framstycket. 

Knapplisten gjorde jag rätt enkelt genom att vika in kanten mitt fram ett par centimeter och lägga en remsa av vävt tyg emellan för att stabilisera. Spetsen (köpt på second hand) sydde jag fast för hand innan jag sydde ihop de övre och nedre delarna av framstycket. Halsmudden blev jag riktigt nöjd med. Det är svårt att beskriva hur jag gjorde men poängen var att låta ändarna av mudden gå ner kant i kant med själva knapplisten för att slippa vika in och få så många lager. Ärmarna fick ett lite puffigt avslut genom att jag använde den ursprungliga fållen som resårkanal och sydde med våffelsöm längst ut för att smalna av kanalen och samtidigt få en vågig kant. 


1 kommentar: