måndag 1 juni 2015

Me-Made-May'15 - dag 25-31

Nu är maj slut, och jag har klarat av utmaningen att ha på mig något egensytt (sytt från grunden eller refashion) varje dag hela månaden! Visst har det blivit en del upprepningar, men det blir det i vanliga fall också trots att jag då blandar in mer köpekläder. Jag är mest stolt över att det är ganska få dagar som det enbart har varit de omsydda byxorna som har fått stå för det egensydda; nästan varje dag har jag kunnat komplettera med egensydda överdelar. Förutom det som har synts på bilderna har jag haft egensydda trosor vid ett flertal tillfällen, men de är alltid med i rotationen så det var just ingen utmaning.



Måndag 25 maj: Min semester inför föräldraledigheten fortsatte och jag tillbringade hela dagen hemma. När jag pysslade med föregående veckas Me-Made-May-redovisning dagen före såg jag att jag inte hade haft på mig mina svarta byxor med svart mudd alls förra veckan, så därför tog jag på mig dem på måndagsmorgonen. Till dem hade jag den omsydda turkosa mammatröjan med knapplist.

Tisdag 26 maj: Även denna dag tillbringades mestadels hemma. Min rödrandiga hemmaslöartröja fick komma ut och leka för tredje gången denna majmånad, ihop med de ljusa köpejeansen.

Onsdag 27 maj: Den här dagen var jag ute och for lite mer; besök hos barnmorskan på förmiddagen och på kvällen möte i en förening där jag är engagerad. Vädret var soligt och ganska varmt och alla mina kortärmade egensydda tröjor som fortfarande passar låg i tvätten, så det fick bli en köpetröja ihop med de omsydda svarta byxorna med svart mudd.

Torsdag 28 maj: Titta vad jag hittade, en omsydd kortärmad tunika som jag inte använt tidigare i maj! (Jag trodde inte att den skulle passa men p.g.a. tvättsituationen lutade det åt att det skulle bli en köpetröja idag igen, och det tyckte jag var lite tråkigt så jag provade den här när jag hittade den i garderoben och det gick finfint!) Den här tunikan var en favorit förra året och den har blivit lite urtvättad men fungerar helt okej till en hemmadag. Jag hade den tillsammans med jeansen med mudd istället för framfickor och en mörkblå kofta.



Fredag 29 maj: Ja, den här prickiga tröjan med knytband har ni sett förut. Jag tror dessutom att det är exakt samma kombination med ljusa jeans och vit kofta som när jag använde tröjan de båda andra gångerna i maj...

Lördag 30 maj: Denna regniga dag tyckte jag att det skulle vara lagom med trekvartsärm, så jag valde den här lila tröjan. Jeansen är de där med mudd istället för framfickor. Jag valde mellan mörkblå och ljusblå kofta och tog den ljusa för att det inte skulle bli så mörkt. På så vis blev det också lite annorlunda än sist jag hade den här tröjan.

Söndag 31 maj: Utmaningens sista dag var vi i kyrkan på förmiddagen, och jag hade på mig min gröna tunika tillsammans med ljusblå jeans och ljusblå kofta.

Jag kan konstatera att det gick riktigt bra med dokumentationen i år! Till stor del beror det på att jag har förenklat bildhanteringen; förra året försökte jag få alla bilder att bli exakt lika stora (samma förhållande mellan bredd och längd) och det var ganska bökigt. I år har jag sett till att bilderna i collagen är lika höga, men bredderna får variera, och det underlättar avsevärt! Sedan har det givetvis också hjälpt till att jag har haft mer ledig tid framför allt den sista tredjedelen av månaden; annars hade det kanske börjat kännas trögt mot slutet även i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar