tisdag 6 oktober 2015

Min mammaträning de första tre månaderna

Innan jag blev gravid hade jag tänkt att jag skulle fortsätta träna så länge som möjligt under graviditeten, om jag någon gång blev gravid. Så blev det tyvärr inte. I början av graviditeten var jag förkyld i en månad, så då tappade jag rutinen. När jag blivit frisk hade jag istället börjat må illa, inte jättemycket men det blev värre när jag ansträngde mig så att träna fungerade inget vidare. När illamåendet släppte gjorde jag några försök att träna, men jag fick en allmänt konstig känsla i magen. Enligt barnmorskan var det inget farligt, bara ligamenten som sträcktes ut, men det kändes ändå lite otäckt. Framåt mitten av graviditeten kändes det lite bättre, och jag genomförde ett par pass på gymmet och några rundor i skidspåret (ett ganska o-backigt sådant för att minska risken för fall). Sedan fick jag foglossning och då kunde jag bara träna väldigt lätta rehabövningar (supertråkigt...). Så min gravidträning blev det inte mycket med.

Efter att lilla E fötts har det däremot fungerat mycket bättre, vilket jag är glad för! Jag hade bestämt mig för att ta det långsamt och bygga upp kroppen från grunden, och den föresatsen kan jag stolt säga att jag har hållit. Lilla E är nu fyra månader gammal och jag tänkte börja med att berätta hur jag tränade de första tre månaderna.

När lilla E var en vecka gammal började jag träna efter appen MammaMage. Jag hade läst om den på olika träningsbloggar och tyckte att den verkade jättebra. Det tycker jag också att den är, efter att ha tränat igenom hela! Appen består av sju nivåer som var och en innehåller 4-6 lätta övningar för att stärka bålmuskulaturen från grunden. Varje nivå ska genomföras tio gånger innan man får tillgång till ett test. Klarar man testet öppnas nästa nivå. Övningarna blir tyngre och mer intensiva allt eftersom. Många verkar tycka att appen är ganska långtråkig, och visst, det blir mycket upprepningar, men för mig var det tillräckligt motiverande att räkna ner mot varje test och efter avklarat test få nya övningar att göra. Någonstans på nivå 6-7 började jag också tröttna lite grann men då såg jag slutet så jag jobbade vidare. Jag tycker att jag blev mycket starkare i bålen av att träna efter appen och kanske har jag till och med en bättre grund än före graviditeten då jag ofta slarvade med de grundläggande övningarna.

Jag började också ganska tidigt, efter kanske två veckor, med lätta övningar för armar, axlar och rygg. Jag märkte ganska snart att jag behövde stärka musklerna i överkroppen för att inte få ont när jag bar omkring på lilla E eller satt och ammade. I början höll jag mig till lätta gummibandsövningar och så småningom lade jag till lite lätta vikter. MammaMage-övningarna gjorde jag nästan varje dag, men överkroppsövningarna körde jag ungefär varannan dag.

På semestern kunde det se ut så här när jag tränade - utomhus på altanen hemma hos svärföräldrarna med gummibandet inom räckhåll.

Efter ytterligare ett par veckor började jag också göra lite lätta benövningar, främst rehabövningar för löparknä som jag haft problem med tidigare. Då tänkte jag fortfarande att jag kanske skulle kunna börja jogga igen nu i början av hösten, och ville stärka upp ben- och sätesmuskler inför det. Dock kommer jag nog att skjuta på springstarten av olika anledningar, bland annat för att jag fortfarande har lite foglossningskänningar kvar (även om det är väldigt mycket bättre än under graviditeten) och för att jag vill vara säker på att kroppen håller. Hur som helst, benövningarna gjorde jag varannan varannan dag, dvs. var fjärde dag, mellan två överkropps-träningsdagar.


Utomhusträning för liten och stor! Att träna med lilla E i babygymmet brukar fungera bra åtminstone 15-20 minuter - sedan får jag pausa för att prata lite med E eller kanske amma eller byta blöja. 

Konditionsträningen har inte varit lika uppstyrd. Jag började ganska snart gå korta, långsamma promenader nästan varje dag, men längden och tempot begränsades ganska länge av foglossningen. Efter semestern var jag sämre på att ta mig ut, men några gånger i veckan blev det i alla fall. För att få öka pulsen lite ibland har jag tagit några cykelturer, men det är lite svårare att få till eftersom jag inte kan ta med lilla E.

Hur jag har gått vidare med träningen efter avklarad MammaMage-app får bli ett senare inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar