lördag 9 april 2016

Svart kofta

Det här är en refashion som heter duga! Om det ens kan kallas refashion; det enda som är kvar av originalet är fickorna. Från början var detta en huvtröja i ganska pösig stil. När en tidigare arbetsplats bytte logga tänkte en av mina kollegor slänga denna tröja eftersom den hade den gamla loggan på ryggen, men man slänger inte fullt fungerande kläder i min närvaro så jag tog hem tröjan och tänkte att jag kunde sy något av den någon gång. Den var nämligen i jättefint skick, inte det minsta urtvättad. För ett tag sedan kikade jag igenom mina lådor med kläder att sy om och fick lust att fixa till den här. Jag behövde en ny svart kofta och nu är den äntligen färdig (den har legat utan knappar rätt länge...).



Jag ville sy en kofta i lite mer proper stil så jag fick göra om det mesta, men fickorna tyckte jag passade bra så de fick vara kvar. Annars klippte jag ut helt nya bak- och framstycken och ärmar. Loggan blev jag av med genom att skarva bakstycket, ungefär som ett ok. Originalärmarna hade mudd så den klippte jag bort, och sydde istället manschetter av tyget i luvan (med knappar i men de syns tyvärr inte på bilderna). Runt hela öppningen sydde jag en infodring som jag lyckades pussla ihop av det som blev över; det var en rätt stor tröja så det blev lite tyg kvar på sidorna när jag hade klippt ut de nya delarna.



Jag utgick från mitt gamla vanliga favorit-tröjmönster från Ottobre 2/2007 men ett par storlekar större än jag brukar ha eftersom det skulle få plats kläder under. Framstycket ritade jag om lite grann så att det skulle gå omlott och få lite rundade hörn. På det stora hela är jag nöjd men jag hade kunnat ta bort lite mer vidd från nedre halvan av tröjan. Det märks framför allt på baksidan av tröjan och när jag har den öppen vilket jag oftast har. Jag har använt koftan ett par gånger och tycker att den sitter helt okej, men den är ganska varm vilket såklart beror på tyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar