Att skriva en roman utifrån en redan
existerande roman är inte helt ovanligt. Ett par svenska exempel, som jag dock
inte har läst (än), är För Lydia av
Gun-Britt Sundström som utgår från Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken, och Mordets
praktik av Kerstin Ekman och Gregorius
av Bengt Ohlsson som anknyter till Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. (Det slår mig nu att originalromanerna i båda dessa
exempel är skrivna av samma författare – intressant!)
Den senaste månaden har jag läst två nyskrivna
romaner som utgår ifrån klassiska verk men berättas från en annan synvinkel.
Den ena är Longbourn av Jo Baker (Huset Longbourn på svenska), som följer historien
i Jane Austens Pride and Prejudice (Stolthet och fördom) men utifrån tjänstefolkets perspektiv. Den andra är Mary Jones historia av Elin Boardy, en historia som hänger samman
med R.L. Stevensons Skattkammarön men
berättas av piraten Long John Silvers köksflicka. Den sistnämnda läste jag
direkt efter att jag hade läst ut Skattkammarön
för första gången, vilket gjorde att jag hade originalhistorien i färskt minne.
Pride and Prejudice var det flera år
sedan jag läste, men jag har också sett filmatiseringen (den korta varianten)
ett par gånger så jag har ganska bra koll på den historien också även om man
kanske får ut ännu mer av Longbourn
om man hör till dem som har läst Pride
and Prejudice framlänges och baklänges ett oräkneligt antal gånger.
Det jag tyckte var mest intressant i Longbourn var just att berättelsen
skildras från tjänstefolkets synvinkel. I originalromanen hålls det middagar
och systrarna Bennet går på baler och vandrar i regnet över leriga fält. I Longbourn skildras hushållerskans bestyr
inför middagarna, tjänsteflickornas arbete med att tvätta leriga underkjolar
och gårdskarlens väntan vid hästekipaget medan de unga flickorna dansar. Det
blir tydligt att det är mycket som sker i bakgrunden som har stor betydelse för
familjen Bennets liv men som inte alls kommer fram i Pride and Prejudice, och som Jane Austen själv kanske inte visste
så mycket om som den överklassflicka hon var. Samtidigt som berättelsen i Longbourn i stora drag följer
originalberättelsen är det en självständig berättelse som fokuserar framför allt
på tjänsteflickan Sarahs liv, så den är intressant även på det sättet.
Mary
Jones historia ligger lite längre ifrån originalberättelsen Skattkammarön; den äventyrliga skattsökarexpeditionen
nämns nästintill i förbigående och introduceras inte förrän en bra bit in i
berättelsen. Det är kanske naturligt – som flicka får inte Mary följa med
ombord när Silver och de övriga sjömännen ger sig iväg utan stannar kvar i
Bristol tillsammans med Silvers Dolores, och reser sedan med Dolores till
hennes hemö där Silver så småningom dyker upp. Något jag reflekterade över var
hur olika man kan se på en berättelse beroende på vem som berättar. När jag
läste Skattkammarön ”hejade” jag på
berättaren Jim och hans vänner doktorn med flera, och förfärades över att Long
John Silver och hans kumpaner begår myteri. När jag läste Mary Jones historia insåg jag att det inte är självklart att Jim
och hans vänner ska ha första tjing på skatten – de har kommit över skattkartan
av en slump, medan Silver faktiskt har seglat ihop med Flint som begravde
skatten och till och med var med på ön då det begav sig om jag förstod det hela
rätt. Å andra sidan deltar Silver i expeditionen under falska förespeglingar
och sviker sina uppdragsgivare. (Sedan är det väl kanske egentligen inte någon
av parterna som har rätt till skatten – den består ju av pengar och ädelstenar
som Flint har rövat till sig under sin tid som pirat – men det är en annan diskussion.)
I båda fallen tycker jag att de nutida
författarna har lyckats bra med sina berättelser. De hänger tydligt ihop med
originalberättelserna men har tillräckligt med egna intriger för att stå på
egna ben. De tillför också många intressanta detaljer som berikar
originalberättelsen. Jag kom på mig själv flera gånger med att tänka i banor
som ”jaså, var det så här det var!” innan jag insåg att både
originalberättelserna och de nyskrivna historierna faktiskt är påhittade. Jag tyckte
att det var mycket intressant att läsa de nyskrivna berättelserna och kan varmt
rekommendera att läsa originalroman och nyskriven roman direkt efter varandra. Så
nu kanske det är dags för mig att gå vidare med något av de exempel jag nämnde
i början? Jag har till och med Mordets
praktik hemma i bokhyllan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar