lördag 13 december 2014

Färdig efter 20 år!

Den här tröjan sydde min mamma till sig själv för kanske 20 år sedan. Hon gick på kurs och övade på att sy sprund i sidorna, knappslå, infodring i halsringningen m.m. så tröjan är mycket välarbetad. Det enda som saknades var knappar... I våras hittade mamma tröjan när hon rotade bland gamla tyger. Tyvärr passade den inte henne längre, så jag fick den för att se om jag kunde sy om den till mig (vi har rätt olika kroppsform så från början passade den inte mig heller).



Jag ville ta vara på så mycket som möjligt av de fina detaljerna så jag ändrade mest på storleken. Jag klippte bort ärmarna och klippte upp tröjan i sidorna men lät axelsömmarna vara kvar, och klippte till fram- och bakstyckena utifrån mitt vanliga favorit-tröjmönster (från Ottobre 2/2007). Ärmarna gjorde jag inte så mycket med, smalnade bara av dem lite grann för att de skulle passa i de nya ärmhålen. Sedan sydde jag ihop allting. När jag skulle sy knapphål provade jag som tur var att sy ett i lite av det bortklippta tyget, för det visade sig att det var för mjukt för att få till på ett bra sätt. Det hade nog behövts något stabiliserande men det var svårt att få dit i efterhand. Halsringningen var ändå tillräckligt stor för att jag skulle få på mig tröjan utan att kunna knäppa upp den, så jag sydde bara dit knapparna genom alla lager tyg.



Tyget är kanske inget jag skulle valt själv, det blir lite blekt på mig eftersom jag är ljus, men det känns kul att tröjan äntligen blivit färdig efter 20 år och att allt jobb mamma lagt ner kommer till användning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar