måndag 29 december 2014

Tallriksunderlägg

Jag har åtta jättefina tallriksunderlägg som min mormor har vävt, men på julafton var vi nio personer runt bordet så det saknades ett underlägg. Jag ville också duka ganska juligt med en fin röd duk, men våra fin-tallrikar är blå. För att lösa problemet med antalet underlägg och samtidigt knyta ihop färgerna bestämde jag mig för att sy tallriksunderlägg i rött och blått (och lite vitt).



Jag tog med mig julduken och en fin-tallrik ner i syrummet för att leta efter lite passande tyger. I gömmorna hittade jag ett rött tyg som matchade dukens nyans helt okej - inte helt och hållet, men tillräckligt bra för mig som är ganska kräsen när det gäller att matcha rött mot rött. Jag hittade också ett blått tyg med vita prickar som helt plötsligt såg ut som snöflingor mot en vinterhimmel, samt lite andra småbitar av blå tyger som också passade bra ihop med tallrikens färg.

Jag började med att skära till spillbitarna i mindre bitar som var 9 cm breda och olika långa. Därefter skar jag 9 cm breda remsor av det prickiga tyget, som jag hade ganska mycket av. Sedan parade jag ihop småbitarna två och två eller tre och tre. Jag mätte hur långa de blev tillsammans (och drog av för sömsmåner) och skar sedan till lagom långa bitar av de prickiga remsorna för att komplettera så att varje kantremsa skulle bli 36 cm lång, och så sydde jag ihop bitarna till remsor. Till sist sydde jag ihop två kantremsor med en röd mittbit, lade ihop med två lager vit lakansväv till kärna och baksida, sicksackade genom alla tre lagren längs sömmarna mellan kantremsor och röd mittbit samt sydde på ett randigt kantband enligt denna beskrivning (fast med fyra lager tyg, som en snedslåremsa, istället för sex lager som det blir enligt beskrivningen).

Så här såg det ut när vi dukade till jullunch!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar