torsdag 11 december 2014

Minus två polokragar

För några år sedan använde jag ofta polotröjor, men de senaste åren har jag slutat med det eftersom jag tycker att det blir för varmt kring halsen. Min favorittröja från polokrags-tiden har jag dock sparat i förhoppning om att någon gång kunna ha den igen, men häromveckan bestämde jag mig för att det var dags att sy om den så att den faktiskt blir använd. Jag råkade dessutom köpa en tröja med någon sorts polokrage från second hand nyligen - det var knappar i kragen och de var uppknäppta när jag provade den så jag märkte inte förrän jag kom hem att det var tänkt att vara en hög krage. Även denna tröja sydde jag om vid samma tillfälle. Så här såg tröjorna ut från början:



Den svarta secondhandtröjan fick en enkel lösning på kragproblemet - jag klippte helt enkelt bort kragen, vek in någon centimeter av tyget kring halsringningen och sydde med våffelsöm runt om. Det fanns också ett sprund i nacken som tidigare hölls ihop av kragen när den knäpptes. Jag sprättade bort en knapp och en ögla från kragen och sydde fast i övre delen av sprundet. Klart!



Den lila tröjan, min gamla favorit, ville jag prova att göra något lite mer spännande av. Jag började att klippa upp kragen längs mittsömmen baktill och provade hur det såg ut. Knöligt, det var ju bara en tub av rakt tyg från början. Jag fortsatte då med att klippa upp kragen mitt fram också. Då delade den på sig lite mer som en "vanlig" krage, men det var fortfarande rätt knöligt på sidorna. Jag fortsatte att prova mig fram tills jag hade fått fram en hyfsat platt liggande krage. Polokragen var sydd i dubbelt tyg och jag tänkte först vika in kanterna och sy en stickning, men jag blev lite lat och sydde stickningen utan att vika in någonting. När jag använde tröjan ville framför allt de spetsiga framändarna krulla sig så jag kanske gör om det senare. Vi får se hur det blir efter tvätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar