torsdag 23 april 2015

Me-Made-May'15



Me-Made-May är en årligen återkommande utmaning som handlar om att utmana sig själv att använda sina egentillverkade kläder. Nivån bestämmer var och en utifrån vad som är utmanande för en själv. Jag var med för första gången förra året, och då var mitt löfte att ha på mig något egentillverkat (sytt från grunden eller refashion) minst fyra dagar per vecka i maj. Det klarade jag utan problem! Här kan man läsa om förra årets utmaning (på min gamla blogg).

Jag hade egentligen inte tänkt vara med i år, främst på grund av att jag kommer vara höggravid och det därför är en stor del av min egensydda garderob som inte passar för tillfället. Dessutom ledde förra årets utmaning till att jag tappade min blogglust totalt i ett par månader; dokumentationen på bloggen kändes som ett tråkigt måste. Men som utmaningens grundare skriver så är det viktigaste att man faktiskt har på sig sina egentillverkade kläder - att fotografera och blogga om det är bara en bonus som man gör om man känner för det. Så just den biten tänkte jag ta det lugnare med i år.


Så här såg första veckans Me-Made-May ut förra året. 

Däremot tänkte jag försvåra själva utmaningen lite grann i år. Jag framstår kanske som helt galen nu med tanke på begränsningarna, men min plan är faktiskt att ha något egensytt på mig varje dag i maj. Jag tror att det kan fungera eftersom:
- tre av de fyra par byxor som jag roterar numera har jag sytt om från vanliga byxor till mammabyxor.
- jag har gjort flera gravidvänliga refashions den senaste tiden, och några tröjor som jag sytt eller sytt om tidigare är så pass stretchiga att de passar fortfarande.
- jag har sytt flera par underkläder det senaste året, så dem kan jag spara till de dagar det annars enbart blir köpekläder.

Det kanske inte blir världens mest varierade Me-Made-May, men det blir en spännande utmaning för mig att se om det över huvud taget går! Och det är väl det som är tanken med utmaningen. Skulle det sedan dyka upp en bebis lite i förtid (beräknat födelsedatum är 6 juni så det kan ju bli redan i maj) får det gå som det går. Om inte annat har jag ju två par egensydda mysbyxor som säkert kommer bli använda en hel del den första tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar