torsdag 30 april 2015

Tre sidoknäppta blöjor

Nu har tygblöjeförrådet utökats med tre stycken sidoknäppta blöjor; två som skulle vara sidoknäppta enligt mönstret och en som fick bli det på grund av en miss från min sida. Alla blöjor är sydda i enfärgad PUL och med gräddvit ekologisk bomullsvelour som innertyg.



De blå och röda blöjorna är sydda efter mönstret Cloth Revolution, storlek M. Cloth Revolution-mönstret är sidoknäppt från början och sömnaden fungerade riktigt bra hela vägen tycker jag. Jag klippte till båda samtidigt och körde lite löpande-band-sömnad där jag gjorde samma moment på båda blöjorna efter varandra. Det gick bra!

Den gröna blöjan skulle egentligen bli en framknäppt Witteybums-blöja, också i storlek M. Det som hände var att jag glömde sätta i knapparna på framstycket innan jag sydde ihop inner- och ytterlagren. Jag brukar göra det när baktabbarna ska gå utanför framstycket på framsidan, för då hamnar ju framstycket närmast bebisens mage och skulle jag sätta knapparna genom båda lagren är risken att de skulle skava mot huden. Nu fick det istället bli tvärtom, så att baktabbarna hamnar närmast huden och framstycket går utanför. Då kunde jag nämligen stoppa in knapptången genom pocketöppningen som är baktill, och sätta knapparna enbart genom PUL:en (med förstärkning av småbitar av PUL vid varje knapp, men det har jag alltid när jag sätter knapparna genom ett lager tyg). Jag hoppas att den här varianten också ska fungera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar