söndag 12 april 2015

Sy mammabyxor av vanliga byxor

Som gravid kan man så småningom behöva lite större kläder. Byxor var det plagg som jag först växte ur (många av mina tröjor kan jag fortfarande ha) och så är det nog för de flesta. Jag som gillar att sy och sy om kläder ville prova att sy egna mammabyxor, och jag letade på nätet efter beskrivningar. Här tänkte jag dela med mig av två metoder som jag hittade för att sy om vanliga byxor till mammabyxor. Jag har alltså inte kommit på dem själv, men tycker att de fungerar jättebra och kan varmt rekommendera båda!

Den första metoden är ganska enkel och snabbsydd, även om det kan vara en aning pilligt. Den går ut på att man klipper bort tyget ovanför framfickorna på ett par jeans, och ersätter med stretchigt muddtyg. Jag var lite skeptisk först till om det skulle räcka att ersätta en så liten del av linningens omkrets med mudd, men det fungerade bra. Det beror förmodligen lite på hur stretchig mudd man använder, men mina byxor passar fortfarande utan problem så här i vecka 32 och jag kommer nog kunna ha dem hela graviditeten (bara de håller sig uppe, de sitter ganska lågt). En fullständig beskrivning av metoden finns här på bloggen See Kate Sew.



Den andra metoden är också enkel och snabbsydd, och jag tycker att den är i det närmaste genialisk. Man klipper bort så mycket av överdelen av byxorna att man kan få på sig dem utan dragkedja. Det är lämpligt att ringa ur dem mer framtill så att magen säkert får plats samtidigt som man behåller så mycket som möjligt i ryggen, annars hasar de gärna ner över rumpan. Sedan tar man en ganska stretchig tröja eller ett linne och klipper av nederdelen så att man får som en bred "tub" som ska användas som mudd. Fållen ska man se till att ha kvar! Mudden sys sedan på byxorna aviga mot räta så att mudden har avigsidan utåt och fållen uppåt ifall man har den uppvikt över magen (då har man ju en annan tröja över så sömmarna syns inte). Nu kommer det genialiska: Om man istället viker ner mudden så att den blir dubbel hamnar rätsidan utåt och fållen nedåt, och då ser den inte ut som en mudd utan som nederkanten på t.ex. ett långt linne. Det gör att man kan ha en lite kortare tröja över utan att det ser konstigt ut, bara som "lager-på-lager". Perfekt för mig som alltid har brist på långa tröjor; nu kan jag använda mina kortare tröjor lite längre! Beskrivning finns här på bloggen Crafty Cousins.


4 kommentarer:

  1. Sätt nr 2 sportade jag också med som gravid! Funkar bra :)

    SvaraRadera
  2. Kul med två olika alternativ! Ser ut att funka bra. Men jag tyckte det var himla skönt med en lång mudd över magen :-) Men då var jag ju höggravid på vinter iofs ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag förstå. Jag har två par gravidtights med hög midja som jag har använt som långkalsonger i vinter, och det har fyllt samma funktion för mig. Särskilt skönt när koftorna började bli lite för korta så att de inte täckte magen helt och hållet längre.

      Radera