torsdag 2 april 2015

Röd blöja och isblöja

Äntligen har det blivit två blöjor till. Dessa båda är sydda efter mönstret Witteybums, storlek M och den sidoknäppta varianten. De blev ungefär lika stora som en köpt Myllymuksut-blöja i storlek S-M (5-9 kg) som vi har sedan tidigare, vilket var vad jag hoppades på.



Den röda blöjan sydde jag först. Eftersom jag hade både röd PUL och röd velour tyckte jag att det kunde vara kul att göra en helt röd blöja, så det fick bli röda knappar också. Den här gången fick jag benresåren att rulla mer inåt än tidigare (se Strömmings beskrivning), men jag kunde nog dragit mer i resåren för att få benöppningarna lite mindre. Svårt det där... Resårkanalen i ryggen sydde jag också helt enligt Strömmings beskrivning den här gången och det var lite pilligt men blev bra till slut.

Nästa blöja, i turkos PUL och gräddvit velour, får mig att tänka på snö och is så jag tänker på den som "isblöjan". På den här blöjan provade jag att sy ryggresårkanalen först och stoppa i resåren efteråt (istället för att sy fast resåren innan resårkanalen sys). Det blev snyggt men var ännu pilligare än Strömmings variant, och dessutom går fästsömmen igenom PUL:en, så jag tror inte jag kommer göra så igen. Benresåren blev nog lite bättre på den här blöjan än på den röda.

Glad påsk önskar jag er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar