torsdag 16 april 2015

Prickig mamma-refashion

Den här prickiga tröjan köpte jag på second hand för något år sedan. Den var ett par storlekar för stor för mig men jag tyckte mycket om tyget. Jag hade redan då någon idé om hur jag skulle sy om den, men det blev aldrig av och nu minns jag inte hur jag hade tänkt göra. Eftersom tröjan var lite för stor passade den fortfarande över magen när jag provade den nu, men i övrigt satt den lite påsigt.



För att få bättre passform började jag med att sy ett band att knyta under bysten (sytt av en lång remsa vitt trikåtyg). Det blev lite för långt så jag klippte av ett par snuttar som passade bra till hällor. Dessa sydde jag fast i sidorna efter att ha sprättat upp några centimeter av sidosömmarna. Det blev riktigt bra, men tröjan stod fortfarande ut lite för mycket under magen. Jag funderade först på att sy dit en mudd, men bestämde mig istället för att sy några små veck för att enkelt minska på vidden. Själva vecken blev inte jättesnygga, men helhetsresultatet blev rätt bra ändå tycker jag! Så här ser tröjan ut från sidan:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar