söndag 15 mars 2015

I mina händer: Fröknäcke med linspastej

Jag tycker mycket om smörgås och äter det ofta flera gånger om dagen, det är ju ett så smidigt mellanmål, men det känns inte så nyttigt så i perioder brukar jag försöka minska på mitt smörgås-intag. Den senaste tiden har jag också behövt öka mitt järnintag eftersom jag (som så många andra gravida) fått ganska lågt järnvärde. För att kombinera dessa två ändamål har jag börjat med ett nytt mellanmål, som faktiskt är ganska enkelt och riktigt gott: fröknäcke med linspastej! Idag var det dags att göra en ny omgång av vardera, och det får bli mitt bidrag till veckans I mina händer-utmaning.



Receptet på linspastej kommer från Fiffel och tråd, så det kanske de flesta som läser här har sett förut, men det är klart värt att påminna om! Jag provade det för första gången i somras när jag åt mjölkfritt en månad för att se om det var mjölken som var boven bakom mina eksem (ifall någon undrar så verkade det dock inte vara så), och när jag provsmakade pastejen var den så god att jag plötsligt inte kände mig lika ledsen över att inte få äta ost. Jag tål inte mandel så jag ersätter mandeln med lika mycket pumpafrön. Jag kan heller inte äta färdigblandad curry eftersom jag inte tål röda kryddor, utan jag gör en egen blandning av fyra kryddor som brukar ingå i färdig curry: spiskummin, koriander, gurkmeja och svartpeppar. I övrigt följer jag Fiffs recept.

Nu efter jul har jag haft lyxen att ha svärmors-bakat fröknäcke att tillgå, men nu är det uppätet så idag fick jag baka eget. Jag hittade ett recept här som jag i stort sett följde, förutom att jag tog vetemjöl istället för majsmjöl eftersom vi inte hade något majsmjöl hemma.



På vilket sätt hjälper då detta mellanmål järnintaget? Jo, dels innehåller många fröer ganska mycket järn, särskilt pumpafrön och sesamfrön, och även linser innehåller en del järn. Dels innehåller fröknäcket och linspastejen inga mjölkprodukter och förhållandevis lite mjöl, vilket är bra eftersom framför allt mjölkprodukter men även spannmål kan hämma järnupptaget. Jag vet inte om det går att förbättra ett dåligt järnvärde helt och hållet enbart genom att byta ut ett par smörgåsar om dagen mot fröknäcke och linspastej, men det bidrar i alla fall!


4 kommentarer:

  1. Kul att du länkade till hennes recept för det tänkte jag göra när jag såg det men glömde sen bort det... Humus gör jag ibland och nu senast även blandad bönröra. Gott både till mat och på knäcke. Vet dock inget om hur järnvärdet är i förhållande till linser.

    SvaraRadera
  2. Fröknäcke är ju supergott. Jag tycker det brukar gå bra att ta potatismjöl istället för majsmjöl.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att äta egengjort pålägg på egengjort bröd! Gillar också fröknäcke men kände inte till termen fröknäcke men jag känner igen det jag brukar göra utifrån din bild. Knapra på du och hoppas att järnvärdet stiger. Lycka till med graviditeten!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du gillar linspastejen! Har själv inte gjort den på mer än ett år...fy på mig!
    Ska ta och göra det nu. Verkligen skoj att den har blivit en favorit hos dig :-)
    Jag drack blutsaft och tog lite extra brustabletter med järn under min gravditet. Jag tålde nämligen inte järntabletterna så bra... Och jag fick upp järnvärdet bra med det. Om jag blir gravid en gång till ska jag tänka på att äta järnrikt tidigare. Och käka ännu mer frön och paltbröd.
    Förresten brukar vi också ha fröknäcke här hemma. Dottern älskar det! Och jag är såklart jätteglad över det eftersom hon får i sig en massa nyttigheter :-) Knäcke! Knäcke! Säger hon och pekar på burken ;-)

    SvaraRadera