torsdag 26 mars 2015

Nalle-blöjor

Jag fortsätter mitt äventyr i tygblöje-djungeln :) För några veckor sedan sydde jag två blöjor till och nu har jag äntligen kommit mig för att fotografera den sista av dem. Den här gången blev det ett innertyg i flanell. Tyget kommer från ett barn-örngott som jag köpt på second hand och det är verkligen mjukt och gosigt. Jag har tänkt prova lite olika innertyger eftersom en del barn är känsliga för att ha vissa sorters tyg mot huden (och vad det är som inte passar kan variera), så använder jag olika tyger ökar chansen att åtminstone några av blöjorna jag syr ska fungera. Av liknande skäl har jag tänkt prova olika mönster, eftersom det är svårt att veta i förväg vilken modell som kommer passa bäst på just det här barnet.

Bara för att det är kul har jag också tänkt att jag inte ska sy två exakt likadana blöjor, utan alla exemplar ska ha någon detalj som skiljer dem från andra. Nalle-flanellen räckte lagom till två blöjor, så då fick den ena blått yttertyg och den andra rött. Jag ville få nalle-tygets mönster på rätt ledd men då kunde jag inte klippa ut en hel innertygsbit utan var tvungen att skarva, och då passade jag på att prova en så kallad "sham pocket"-öppning där innertyget är delat ungefär mitt på och går lite omlott så att man kan stoppa i ett löst inlägg där. På den första blöjan jag sydde var öppningen längst upp i ryggen istället och det är nog det vanligaste, men det kan ju vara kul att prova olika varianter även här.



Den blå blöjan är sydd efter gratismönstret Witteybums i storlek small (vilket är näst minsta storleken - nyföddstorleken måste vara väldigt liten för den här blev ungefär lika stor som de blöjor vi har i nyföddstorlek sedan tidigare). Jag har inte lyckats hitta var mönstret ursprungligen kommer ifrån, utan länken går till en blogg som länkar till en pdf med mönstret. På den bloggen kan man för övrigt få massor av tips på blöjmönster. Witteybums-mönstret finns i två varianter; en där blöjan knäpps fram och en där den knäpps i sidorna. Jag valde varianten med knäppning fram eftersom den förra blöjan jag sydde knäpps i sidorna. Den här gången tror jag att jag lyckades bättre med benresåren, och jag blev mycket nöjd med blöjan som helhet!



Den röda blöjan är sydd efter Darling Diapers' gratismönster i nyföddstorlek, den större av de två varianterna som mönstret innehåller. (Darling Diapers har också ett köpemönster som jag har hört mycket positivt om och som verkar kunna varieras en hel del, så nu när jag vet att jag tycker att det är roligt att sy tygblöjor ska jag nog köpa det.) Även denna blöja knäpps framtill, och storleken blev ungefär som de andra två blöjor jag sytt hittills. Ryggresåren blev inte lika bra som på den blå trots att jag gjorde exakt likadant, men den ska nog fungera i alla fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar