lördag 2 maj 2015

Linne med plats för magen

Det mesta av det här linnet sydde jag för något år sedan, efter beskrivningen "Spring Blouse Pattern" från Craftsy. I originalutförande består den övre halvan av linnet/blusen av ett (halvt) ryggstycke och två snedställda rektanglar som bildar framstycke. Den nedre halvan utgörs av en halvcirkelbit som sys ihop mitt bak. Modellen passade inget vidare på mig; avskärningen under bysten och den generösa tygmängden över magen gjorde att jag såg gravid ut trots att jag inte var det då. Jag sparade ändå det jag sytt, med tanken att jag kanske skulle kunna använda det om jag någon gång skulle behöva kläder med plats för en stor mage.



Nu börjar säsongen för kortärmat närma sig, så häromdagen rotade jag fram linnet och provade det. Det var lite för kort framtill och lite för urringat trots att jag hade lagt framstyckesbitarna mer omlott än vad man ska enligt mönstret. Jag hade lite småbitar kvar av tyget och med hjälp av dem anpassade jag linnet så att det nu ser riktigt bra ut! Jag sydde på en tight mudd längst ner som dels ökar längden och dels drar ihop den nedre omkretsen så att linnet sitter åt under magen. Jag sydde också fast en rektangulär bit innanför de övre framstyckesdelarna för att minska urringningen.

I originalutförande är blusen ganska bred över axlarna, för att det som sticker ut ska bli som en kort ärm. Det såg dock lite konstigt ut i min version, så jag bestämde mig för att minska bredden över axlarna så att det blev som ett linne med breda axelband. Jag sydde ihop sidsömmen lite högre upp för att ta in lite vidd precis under armhålan. Jag ringade också ur som för ett ärmhål och sydde axelsömmarna lite snedare för att minska vidden över axeln. Det blev helt okej!

Alla kanter på den övre delen av framstycket har jag lämnat råa. Det ser bra ut kring urringningen tycker jag; särskilt de snedställda bitarna rullar sig snyggt inåt, men jag är lite tveksam till om jag ska behålla ärmhålen som de är eller om jag ska fålla dem. Jag ska vänta ett par tvättar och se om de kommer rulla sig lite mer av sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar