söndag 21 september 2014

Jättegoda linsbiffar med parmesan

Jag experimenterar en hel del när jag lagar mat. Ofta utgår jag från ett recept men gör ändringar beroende på vad jag är allergisk mot och inte och beroende på vad som finns hemma. Ibland hittar jag på något nytt helt från grunden. Resultatet kan variera, men de gånger det blir särskilt bra blir jag lite extra nöjd! Så var det med de här linsbiffarna som verkligen blev jättegoda. Jag tog hjälp av det här receptet på bloggen Dagmar's Kitchen men förenklade lite. Här kommer min variant!



Linsbiffar med parmesan, ca 3 portioner (10 plättstora biffar)
1,75 dl gröna linser, okokta
0,5 dl blomkål i små buketter
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
0,5 dl parmesanost
1 ägg
1 msk frysta eller färska örtkryddor (jag använde lika delar dill, persilja och gräslök)
Salt, peppar

Koka linserna enligt anvisningar på förpackningen. Dela blomkålen i små bitar och lägg i linskastrullen mot slutet av kokningen så att de mjuknar lite grann. Hacka löken och pressa eller riv vitlöken. Riv parmesanosten fint. Vispa upp ägget lätt. Häll alla ingredienser i en bunke eller matberedare och tillsätt kryddorna. Mixa med matberedaren eller stavmixer så att det blir en smetig massa. Stek biffarna på medelvärme i plättlagg eller stekpanna.

Jag åt mina biffar med potatis och lite crème fraiche, men det som blev över frös jag in i matlådor och då tillsammans med pasta. Jag tror att båda varianterna är goda, och pasta tycker jag blir godare än potatis när man värmer upp det en andra gång så det passar bättre till matlådor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar