lördag 27 september 2014

Sommar på Friskis & Svettis

Jag har jobbat på annan ort och veckopendlat fyra månader i år (maj-augusti). I slutet av juni tog jag äntligen reda på att det friskvårdsbidrag som ordinarie anställda får var något som även vi sommarvikarier fick ta del av (utifrån anställningstid, dvs. jag fick 1/3 av bidraget eftersom jag jobbade 1/3 år), och det räckte nästan precis till ett 12-gångerskort på Friskis & Svettis. Under de åtta veckor som återstod av sommarjobbet lyckades jag precis utnyttja de tolv träningstillfällena, och totalt blev det följande fördelning:

6 pass med egen träning i gymmet
4 cirkelfyspass
1 skivstångspass
1 Flex-pass

I gymmet fanns det alla möjliga träningsredskap. Maskiner av olika slag (däribland konditionsmaskiner), kabeldragmaskin, skivstänger, hantlar samt en "funktionell yta" med exempelvis kettlebells, pilatesbollar, medicinbollar, TRX-band, lådor att hoppa upp på, chinsstång osv. Det enda jag saknade var en sådan där ställning där man hänger som ett upp- och nedvänt V och gör rygglyft. Jag tyckte att gymmet kändes modernt och fräscht, och det var hyfsat svalt även när det var som varmast i somras. Jag passade främst på att använda sådana redskap/maskiner som jag inte har tillgång till när jag tränar hemma, som latsdragsmaskin, benpress och kettlebells. Det var roligt!

Av de gruppträningspass jag provade fastnade jag främst för cirkelfys och Flex. Det sistnämnda fanns tyvärr inte med i sommarschemat men jag är glad att jag hann gå på ett pass i alla fall! Flex fokuserar på dynamisk rörlighetsträning för hela kroppen, och det kändes välgörande. Trots att jag är ganska stel klarade jag att göra de flesta övningarna så som de var tänkta, men jag tror samtidigt att de som är mer rörliga kan utmana sig själva mer så Flex kan nog passa de flesta.

Cirkelfys är styrketräning, i första hand s.k. "funktionella" övningar som använder kroppens naturliga rörlighetsmönster och gärna så mycket av kroppen samtidigt som möjligt. 10 övningar, 45 sekunders träning per station, 15 sekunders vila/förflyttning och så 3 varv av allt. Jag gick på cirkelfyspass för två olika ledare och jag tyckte att båda hade ett roligt, varierat upplägg. Det var också en positiv stämning bland deltagarna.

Skivstång, till sist, tyckte jag inte lika mycket om. Kanske hade jag gillat det bättre om jag hade gått flera gånger och kanske provat ett pass med någon annan ledare. Jag har gått på liknande pass på ett annat gym förut och när jag inte har gått på länge brukar det vara svårt att veta hur mycket vikt jag klarar av i olika övningar, så ibland blir det för tungt och ibland för lätt. Jag tyckte också att just den här ledaren inte var så bra på att förklara tydligt vad man skulle göra. Till exempel var den första övningen utfall, och jag tänkte att det var självklart att man skulle göra utfall med skivstång på ett skivstångspass, men för ledaren och de andra deltagarna som varit med tidigare verkade det vara lika självklart att man skulle hålla en viktplatta i händerna (och vrida överkroppen och vikten åt ena sidan när man var i nedre läget) vilket jag inte alls uppfattade innan övningen drog igång.

För att sammanfatta så är jag nöjd med min träningssommar på Friskis & Svettis. Jag gillar deras utbud av pass och hade gärna provat fler olika om de hade passat med mina arbetstider och tågtider. Får jag tillfälle att träna på Friskis & Svettis igen kommer jag gärna ta chansen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar