fredag 5 september 2014

Lakritsbollar

För något år sedan blev jag bjuden på rawfood-lakritsbollar hemma hos ett par kompisar. Det var jättegott och sedan dess har jag flera gånger försökt göra något liknande själv, men det har aldrig blivit särskilt bra. Inte förrän förra veckan när jag provade igen, med två detaljer som visade sig göra stor skillnad:
1) Jag hade i kokosolja istället för rapsolja, vilket gav en mycket godare smak.
2) Jag använde matberedare istället för stavmixer, vilket gjorde det mycket lättare att finfördela allt och få en bra smet. 



Jag blev verkligen positivt överraskad av hur goda lakritsbollarna blev! Givetvis smakar de inte precis som "vanliga" chokladbollar med smör och socker, men jag tycker till och med att de här är snäppet godare. Russinen gör dem alldeles lagom söta, och man slipper smörklumpar och torra havregryn. Till skillnad från många liknande recept fungerar detta även för nötallergiker (förutsatt att personen ifråga tål kokos och frön - det gör de flesta nötallergiker men fråga för säkerhets skull om du ska bjuda någon). 

Lakritsbollar, ca 25-30 st
1,5 dl solrosfrön
1,5 dl pumpafrön
2 dl russin
3 msk kakao
4 tsk lakritspulver
2 krm vaniljpulver
2 msk kokosolja
ca 2 msk vatten

Häll alla ingredienser utom vattnet i en matberedare och mixa i några minuter tills allt är finfördelat. Tillsätt lite vatten i taget så att du får en smet som går bra att rulla bollar av. 

Prova gärna att rulla bollarna i exempelvis kokosflingor, kakao eller lakritspulver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar