onsdag 10 september 2014

Nattlinne till mamma

Det här randiga tyget hittade jag på en second-hand-affär för något år sedan. Det är tunt och mjukt och min första tanke när jag kände på det var "Nattlinne!" Jag sover aldrig i nattlinne själv, jag föredrar pyjamas, men min mamma använder nattlinnen flitigt. Inför hennes födelsedag i maj sydde jag ett nattlinne i present, och det blev uppskattat!



Nattlinnet var ganska enkelt att sy, trots att jag inte kunde be mamma prova eftersom det skulle bli en överraskning. Vid något tillfälle när jag var på besök hos mina föräldrar tog jag mått på ett par av hennes andra nattlinnen för att veta ungefär hur stort det skulle vara, och så använde jag ett mönster på en vanlig rak t-shirt men förlängde det ett par decimeter. Det blev nog något stort, men nattlinnen behöver ju inte ha så perfekt passform och det kan vara bekvämt med en lös modell. Mamma själv tyckte att det passade jättebra i somras när det var så varmt.

(PS. Jag har tidigare sytt en tröja till mig själv i samma tyg. Den finns att se här på min gamla blogg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar