onsdag 17 september 2014

Vardagsträning en fin eftermiddag i september

Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb med lång restid, och jag insåg första veckan att ska det bli någon träning i veckorna får jag se till att utnyttja lite av resan genom att springa sista biten hem. Dels har jag ju då redan klarat av en del av träningen när jag kommer hem, och det tar bara lite längre tid än om jag hade åkt buss. Dels har jag mycket lättare att motivera mig själv att köra lite styrketräning och/eller rörlighetsträning efteråt när jag ändå är ombytt, istället för att försöka få mig att göra detsamma senare på kvällen när jag börjar bli trött.

Jag har egentligen planerat att springa hem två dagar i veckan, tisdag och torsdag eftersom det passar bra med mitt övriga schema, men igår glömde jag ta med mig träningskläderna så det fick vänta tills idag istället. Jag har provat lite olika rutter och idag sprang jag en jättefin sträcka längs vattnet. Solen sken men var på väg nedåt så det var så härligt ljus, och det var lagom varmt. Sista biten blev det väldigt mycket uppförsbackar eftersom vi bor ett antal meter ovanför vattennivån, men det gick faktiskt ganska bra.

Det här var min utsikt under en del av löpturen. 

När jag kom hem gick jag ut i vår lilla trädgårdsplätt på baksidan av huset, rullade ut träningsmattan och ägnade drygt en kvart åt rörlighetsträning. Så dags på dygnet är det skugga där men det var ganska skönt eftersom jag var varm efter uppförsbackarna. En trevlig detalj med att träna i vår trädgård är att den bästa platsen för träningsmattan är precis bredvid en rabatt där det växer två härligt doftande lavendelbuskar. Det är något annat än odörerna på gymmet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar