tisdag 6 januari 2015

Lapptäcke i rött, grönt och blått

Jag funderade på att kalla det här inlägget för "Lapptäcke med mormorsrutor", som en ordlek. Det innehåller inga virkade mormorsrutor, men rutorna som täcket är sytt av har jag fått av min mormor. Hon hade klippt ut massor av lappar i två storlekar för att sy ett jättestort lapptäcke, men det blev aldrig av så istället frågade hon mig i somras om jag ville ha lapparna till något. Jag skulle inte ha användning för ett så stort lapptäcke som hon hade tänkt sy, men istället valde jag ut ett antal lappar som jag tyckte passade bra ihop färgmässigt och sydde ett lite mindre täcke.



Lapparna var lite oregelbundet klippta så jag behövde skära till dem så att det skulle bli lättare att sy ihop dem jämnt, och då passade jag på att skära dem i sådana mått att det skulle bli jämnlånga rader. De stora lapparna fick bli 14x14 cm stora och de små blev 10x10 cm. Ihopsytt (med 1 cm sömsmån) blev täcket 74 cm brett och 90 cm långt. Ganska litet alltså, men jag tänker mig att det skulle kunna passa ganska lagom i en barnvagn eller möjligen en spjälsäng. 

Med det användningsområdet i åtanke ville jag göra täcket mjukt och inte alltför tjockt, så att det går att stoppa om riktigt mysigt. Därför valde jag att bara ha ett lager tyg utöver framsidan; ett mjukt, röd- och vitrandigt trikåtyg fick bli baksida. Jag var lite osäker på hur det skulle fungera att kombinera vävt tyg med stretchigt tyg på det här sättet men det gick över förväntan; det drog sig inte alltför mycket. Kantbandet är sytt av remsor av ett blått lakan och är ungefär 1,5 cm brett. 



Alltså, det finns ju såååå mycket fina lapptäcken man skulle kunna sy! Hade jag obegränsat med tid och användningsområden skulle jag sy hur många som helst, men så är det ju tyvärr inte... Men jag hoppas kunna använda lite fler av mormors rutor till andra lapptäcksprojekt så småningom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar