torsdag 1 januari 2015

Läs-året 2014

Läst har jag också gjort under 2014, inte bara sytt. Totalt läste jag ut 89 böcker av 68 olika författare. Böckerna utspelade sig (huvudsakligen) i 13 olika länder i 3 världsdelar (Europa, Nordamerika och Oceanien). Tre fjärdedelar av böckerna läste jag på svenska, nästan en fjärdedel på engelska och en (1) på tyska. Flest var "vanliga romaner", 43 %, tätt följt av deckare, 38 %. Inte en enda ljudbok lyssnade jag på under året, utan alla lästes i text.

Först och främst har jag läst ombord på olika tåg, eftersom jag arbetspendlade under två tredjedelar av året (och mitten-tredjedelen både dagpendlade jag och veckopendlade så då blev det många tågresor!). Eftersom jag läste så mycket på väg till och från jobbet kom jag av mig lite med att läsa hemma i fåtöljen på kvällar och helger, men det hände ibland om jag höll på med någon riktigt fängslande bok.

Jag brukar göra en topplista med årets fem bästa böcker, och ofta brukar det vara trängsel men i år hade jag faktiskt lite svårt att få ihop fem böcker som jag tyckte platsade. Jag har läst en hel del bra böcker, men de där riktigt riktigt bra har varit ganska få. Till sist bestämde jag mig för följande:

Topplista över lästa böcker 2015
1. Morfar skrev inga memoarer av Gustav Fridolin.
2. 22.11.63 av Stephen King.
3. Liv till varje pris av Kristina Sandberg.
4. Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes.
5. Amerikauret av Vibeke Olsson.

Här läser jag Kajas resa av Carin Hjulström på väg hem efter en jobbvecka i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar