lördag 10 januari 2015

Marias müsli

När jag ville börja göra egen müsli hade jag svårt att komma på vad jag skulle blanda i den. Nu har jag hittat en blandning som jag gillar, så jag tänkte dela med mig av den ifall det är någon annan som vill göra müsli men behöver idéer på vad den kan innehålla. Jag föredrar en vanlig "torr" müsli som inte rostas i ugnen, så det är vad det blir av receptet.

Rent praktiskt brukar jag hälla alla ingredienser i burken som jag förvarar müslin i, för att se att det blir lagom mycket. Sedan häller jag över allt i en bunke och blandar runt, och så häller jag tillbaka müslin i burken igen. Volymerna i receptet utgår därför ifrån vad som får plats i min burk så där får man väl prova sig fram lite grann. Proportionerna tycker jag i alla fall är lagom!


Marias müsli: före och efter ihopblandning.

Marias müsli
2,5 dl havregryn
2,5 dl rågflingor
1,5 dl solrosfrön
1,5 dl kruskakli
1,5 dl krossat bovete
1,5 dl krossade linfrön
russin, kanske 1 dl

Gör så här: Häll ingredienserna i burken. Lägg i en liten mängd russin (kanske en matsked) mellan varje lager. Fördelen med det är att russinen inte klibbar ihop som de kan göra om man lägger i alla i klump. Blanda müslin och avnjut med filmjölk eller yoghurt eller annat valfritt tillbehör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar