onsdag 28 januari 2015

Sidoknäppt sommarbody

Sommarbody... ja, vi får väl se hur det blir med den saken. Det här tyget är väldigt tunt (och mjukt!) så jag tänkte att det skulle passa bra till ett sommarplagg till en liten bebis. Eftersom vår bebis beräknas födas i början av juni klippte jag till en body i storlek 56, det borde väl vara lagom någon gång under sommaren beroende på hur stor bebisen visar sig vara när den föds. Men när bodyn var färdigsydd tyckte jag att den såg så stor ut, så jag jämförde med de två jag sytt tidigare efter ett annat mönster som som skulle vara storlek 62, och den här var både längre och bredare... Så den kanske inte passar förrän i höst, men då får man väl ta på en tjocktröja om det blir för kallt.



Tyget kanske någon tycker är välbekant, och det stämmer, jag har både sytt en tröja till mig själv och ett nattlinne till min mamma i samma tyg tidigare. Jag hittade två 1,5-metersbitar på second hand för 15 kr styck och köpte båda två. Nu finns det kvar så att det borde räcka till en liten barn-t-shirt om ett par år. Det blir ju tyvärr en del spill när man vill mönsterpassa ett flerfärgat randigt tyg, men fyra plagg för 30 kr får väl ändå sägas vara helt okej, särskilt med tanke på att två är vuxenplagg :)

Mönstret jag har utgått från är "Happy Squirrel" från Ottobre 1/2012. Jag har modifierat mönstret litegrann; egentligen ska man sy dubbla framstycken som går omlott men är fastsydda i båda sidorna så att bodyn inte kan öppnas som en vanlig omlottbody. Jag ville dels undvika dubbelt tyg eftersom planen var att använda bodyn när det är varmt, och dels ha en öppningsbar body eftersom den var tänkt till en ganska nyfödd bebis (och ovana föräldrar...). Jag klippte därför ut en framstyckesdel enligt mönstret och en som i princip bara består av den bit som sticker fram upptill till höger. Bodyns högersida är inte ihopsydd utan där klippte jag den stora framstyckesbiten och bakstycket 3 cm bredare vardera, vek in och satte knappar. Så här såg delarna ut innan jag började sy ihop dem:



Idén med att ha enkelt tyg i framstycket och knäppa bodyn i sidsömmen har jag inte kommit på själv; jag har bland annat sett liknande hos Älsklingsfrö. Exakt hur jag skulle bära mig åt för att få till det med just det här mönstret har jag dock klurat ut själv, och jag kan säga att det gick åt rätt mycket tankekraft :) Men jag tycker att det blev rätt bra och kommer nog använda ungefär samma metod igen! För att förtydliga hur bodyn är sydd kommer en bild på hur den ser ut när den är uppknäppt:



En annan sak förresten - i kommentarerna till mitt förra inlägg var det ett par stycken som skrev att de var imponerade av alla som kan sy kläder, särskilt i jerseytyg. Jag vill bara säga, att det behöver inte vara så svårt som man kan tro! Jag själv har en ganska enkel symaskin och har lärt mig genom att prova mig fram och läsa en massa bra tips på diverse sybloggar. Prova, vet jag, det är kul att sy kläder! :) Jag kan verkligen rekommendera att försöka hitta tyg på second hand eller rea, eller sy av gamla kläder, så behöver man inte vara orolig för att förstöra nya, dyra tyger när man är nybörjare. Det har i alla fall fått mig att våga ta ut svängarna lite mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar