måndag 11 maj 2015

En sorts babynest

Nu kan jag bocka av ytterligare en sak på min "att-sy-innan-bebisen-kommer"-lista: en variant av babynest. För den som inte har stenkoll på barngrejer kan jag förklara att ett babynest är som en liten korg, men sydd i tyg, som man kan lägga t.ex. i föräldrarnas säng så att barnet kan få en egen avgränsad sovplats men ändå finnas nära. Vanligtvis består ett babynest av en mjuk botten som omges på tre sidor av en lång "korv" stoppad med vadd. I fotändan är det en öppning, men korvens ändar sticker ut lite grann och kan snörpas åt så att öppningen stängs. Men jag var naturligtvis tvungen att krångla till det hela och hitta på en egen variant...



Allt började med att jag googlade på fördelar och nackdelar med babynest för att se om det över huvud taget verkade vara något för oss. Någonstans läste jag om någon som tyckte att det var opraktiskt när man ska amma på natten, och tipsade om att bara ta en handduk och rulla ihop från båda ändar och lägga bebisen mellan de rullade kanterna, så kan man rulla upp en kant när det är dags för amning. Det tyckte jag lät smart, och det hade ju varit väldigt enkelt, men så tyckte jag att det verkade lite obekvämt att sova på en skrovlig handduk. Jag började fundera på att sy in handduken mellan två lager lakan, och så fortsatte jag brodera ut det hela tills jag hamnade på det som till slut blev min variant.

Mitt babynest är som en kombination av handdukslösningen och ett vanligt babynest. Det består av en botten, en fast "korv" i huvudänden samt två sidostycken som kan rullas ut och som sticker ut en liten bit nedanför bottnen så att öppningen kan knytas åt när sidostyckena är hoprullade. De hoprullade sidostyckena fästs i bottnen med tryckknappar så att de inte rullar ut sig av sig själva. "Korven" i huvudänden kan också fästas ihop med de hoprullade sidostyckena. Så här ser babynestet ut när det är helt utrullat:



I princip allt material i babynestet, förutom sytråden och tryckknapparna, är återbrukat. Yttertyget kommer från ett påslakan köpt på second hand. Bottnen och sidostyckena är stoppade med två lager handdukstyg (varav ett ganska tjockt). "Korven" är stoppad med små spillbitar av tyg som jag har sparat under ganska lång tid för att använda just för att stoppa saker med istället för att använda vadd. För att det inte ska läcka ut något i ändarna tog jag två avlagda strumpor, klippte av dem kanske 12 cm från tån, fyllde med spillbitar och snörpte ihop. Dessa "klumpar" ligger i varsin ände av "korven" och hjälper till att hålla tätt mot öppningarna. Mellan dem ligger stoppningen löst.

Vi har tydligen kommit fram till sista veckan i Klockarbarns återbruksutmaning, så det passade ju bra att jag blev klar med det här projektet just den här helgen! Kika in hos Klockarbarn för att se vad andra har återbrukat den senaste tiden.

8 kommentarer:

  1. Härligt tyg! Bebisen får börja livet på en sommaräng :-) Låter som en smart vidareutveckling. Plockar du bort strumpplopparna och övrig stoppning när du rullar ut den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller jag tänkte nog fel. Strumpor och stoppning är alltid i den lilla korven? Övriga korvar har ingen stoppning utan skapas av att kanterna rullas in?

      Radera
    2. Hm, vart försvann mitt svar? Jag skrev i alla fall att det stämmer som du skriver här; den lilla korven är alltid stoppad (fast jag har tänkt att det borde vara ganska lätt att plocka ur och i stoppningen vid tvätt för kortare torktid). Sidokorvarna bildas av att kanterna rullas in, som du skriver. Så du förstod rätt :)

      Radera
  2. Vilket underbart tyg! Och smart lösning.
    Det kan vara jag som har skrivit om ihoprullade handdukar ;-)
    Malva låg på en liten liten höjd, på en hopvikt filt, och sen stoppade jag liksom in en liten handduk precis under kanterna, så det blev lite lutning. Funkade väldigt bra tyckte jag! Använd dock babynestet en del i soffan, om man ville ha henne nära när hon sov.
    Smart att du tänkte ut denna egna lösningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är tyget fint! Jag har sparat på det ett tag; det behöver ju vara något ganska stort man syr av det för att mönstret ska komma till sin rätt. Hm, jag tror inte det var din handdukslösning jag tänkte på, men jag minns inte helt. Det finns säkert många varianter som fungerar bra! :)

      Radera
  3. Babynest är en senare idé och fanns inte när jag hade små bebisar. Det hade passat mig bra annars tror jag. GIllar din idé.

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Hoppas det fungerar bra också, har själv inte haft babynest men sydde ett traditionellt åt min syster. Hon använde det mycket i början.

    SvaraRadera
  5. Kul idé och snyggt också! =)

    SvaraRadera