tisdag 5 maj 2015

Fiskblöjor med skarv



Jag hade inte tänkt sy eller köpa så många tygblöjor i nyföddstorlek; det kändes lite onödigt eftersom mångas erfarenhet verkar vara att dessa blöjor bara passar någon månad innan de blir för små. Jag tänkte därför att vi kunde varva med engångsblöjor i början och köra igång med tygblöjor på riktigt när bebisen vuxit i nästa storlek. Två saker gjorde dock att jag ändrade mig: vår bebis verkar vara lite liten till växten så det kanske tar lite längre tid innan blöjorna i nästa storlek kommer passa, och så fick jag en massa extra småbitar av PUL-tyg som passar bra till nyföddblöjor!

Jag beställde mitt PUL-tyg från den finska nätbutiken Myllymuksut i höstas. Då kunde man välja att få med lite spillbitar av PUL, upp till nästa viktgräns för frakten. (Jag försökte hitta det på deras hemsida nu för att länka, men den möjligheten verkar inte finnas kvar tyvärr.) Det stod att bitarna t.ex. kunde användas för att sy amningsinlägg, så jag förväntade mig några småbitar på kanske 15x15 cm som mest, men de tiotalet bitar jag fick var mellan ca 17 och 25 cm breda och mellan ca 30 och 60 cm långa. De räcker inte till några hela blöjor, det är de för smala för, men genom att kombinera bitarna med varandra och med spillbitar från de större PUL-tygbitar jag köpt och använt till de blöjor jag sytt hittills går det att få ihop material till flera blöjor, i första hand i nyföddstorlek.

Jag var först lite tveksam till att skarva; som jag har förstått det ska man försöka sy så lite som möjligt i PUL:en för att undvika läckage. Men när jag bloggade om min blöjnecessär sydd av regnjackshuvor fick jag ett tips om att Stoff och Stil säljer tejp för att täta sömmar i regnkläder, och det tänkte jag borde kunna fungera även till skarvar i PUL-tyg. Så jag köpte en rulle tejp och gav mig i kast med blöjorna! På bilden nedan syns den tejpade skarven.



Först ut blev de här två blöjorna med besparing i fisktyg. (Jag som var lite för snål för att köpa mönstrat PUL-tyg till ordinarie pris blev glad åt att få två spillbitar med fiskar och elefanter på!) Det ljusblå tyget i den ena blöjan är också från en extra spillbit, och det röda tyget i den andra blöjan är det som blev över när jag hade klippt ut maximalt antal hela blöjor från det röda PUL-tyget jag köpte. Blått passar ju bra ihop med fiskarna för att associera till vatten, men jag gillar den röda också; rött passar så bra ihop med turkos tycker jag!



Den blå blöjan är sydd efter den större nyföddstorleken i Darling Diapers gratismönster och den röda är sydd efter Witteybums framknäppta modell i storlek S som jag tycker verkar motsvara våra köpeblöjor i nyföddstorlek. Innertyget i båda blöjorna är ekologisk bomullsvelour, också från Myllymuksut. När jag klippte till PUL:en till den blå blöjan glömde jag lägga till extra sömsmån för att sy rullande benresår som jag brukar göra, så istället fick jag tillfälle att prova att sy resårkanaler i benöppningarna. Jag tycker att det ser snyggt och prydligt ut, men det var ganska pilligt att få till och ett par millimeter av innertyget sticker ut utanför PUL:en så det kanske finns risk för läckage. Jag kommer nog därför hålla mig till rullande benresår framöver också, såvida jag inte klipper fel igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar