lördag 16 maj 2015

Fixarlördag

Idag har vi haft en härlig lördag! Vi har hunnit med lite av varje, men det har inte känts stressigt. I förmiddags tvättade min man alla våra fönster, vilket var välbehövligt; vi har inte gjort det sedan vi flyttade in för mer än ett år sedan. Jag satt först i hammocken och läste DN en stund medan maken höll på med fönstren i närheten (jag är rätt trött så här i slutet av graviditeten så jag behöver vila lite mer än vanligt).

Sedan plockade jag av lite rabarber och gick in och kokade rabarbermarmelad. Rabarber är det enda ätbara vi har i vår lilla trädgård, men det passar oss rätt bra eftersom vi, eller främst jag, tyvärr är allergiska och/eller överkänsliga mot de flesta bär och frukter som annars ofta växer i svenska trädgårdar. Jag har tänkt länge att det nog skulle kunna vara gott med rabarbermarmelad smaksatt med vaniljpulver, och nu provade jag det här receptet (fast utan kardemumma). Det blev mycket riktigt jättegott! Dock upptäckte jag när jag skulle ha i syltsockret att det innehöll citronsyra vilket jag inte tål, så jag fick använda vanligt socker utan pektin vilket gjorde att marmeladen blev lite rinnig. Men smaken är det definitivt inget fel på! En burk marmelad ska jag ge (tillsammans med lite annat smått och gott) till en kollega som har gett oss jättemycket bebiskläder och -grejer, så den burken piffade jag till lite extra.



Förutom att koka marmelad körde jag en maskin tvätt på förmiddagen, och så passade jag på att stryka våra vanliga gardiner så att min man kunde hänga upp dem i samband med att han tvättade fönstren. Vi har faktiskt haft kvar våra julgardiner ända till nu... fast det är inget juligt mönster på dem; det är bara att de är vinröda. Nu känns det lite mer vårigt i fönstren. Gardinen på bilden (och dess make som sitter på andra sidan av vardagsrumsfönstren) hittade jag på second hand förra året.



På eftermiddagen satt jag ute och läste lite mer medan min man rensade hängrännorna och i rabatterna på framsidan av huset. Han är nöjd med arbetsfördelningen så länge jag sitter ute och håller honom sällskap, så jag ska inte klaga... Sedan kom mamma och pappa och morfar förbi och hade med sig banan-chokladkaka och glass. Det var också trevligt (och gott)! Nu sitter jag i fåtöljen och har precis stoppat i mig några rostade smörgåsar med nykokt rabarbermarmelad. Min man har slumrat en stund på kökssoffan och har nu förflyttat sig till vardagsrumssoffan där han sitter och tittar på ett avsnitt av Vikings. Kanske blir det lite fiskgratäng till kvällsmat, eller så nöjer vi oss med smörgås, vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar