torsdag 6 augusti 2015

2781 sidor 1900-talshistoria

Min bästa läsupplevelse den här sommaren är helt klart Ken Folletts trilogi Århundradet som består av böckerna Giganternas fallVärldens vinter och Evighetens rand. Trilogin följer fem familjer i USA, Storbritannien, Ryssland/Sovjetunionen och Tyskland under större delen av 1900-talet. Den första boken utspelas år 1912-1922, den andra utspelas 1933-1948 och den tredje 1960-1989.

 


Om du är (eller blir) intresserad av att läsa trilogin men blir avskräckt av att böckerna är så tjocka - bli inte det! Jag höll på att missa dessa böcker på grund av omfånget, men som tur var läste jag ytterligare ett omdöme om trilogin och bestämde mig för att ge den en chans. Det ångrar jag inte! När jag skulle börja läsa sista boken och fick se att den var 150-200 sidor längre än de första två blev jag bara glad för att jag skulle få "tillbringa" ännu lite mer tid med karaktärerna. Det kanske är klyschigt men det känns som att jag har lärt känna personerna - författaren lyckas bra med att levandegöra dem och de har både bra och dåliga sidor och utvecklas med tidens gång.

Den första familjen läsaren får träffa är familjen Williams som är en arbetarfamilj bosatt i den lilla staden Aberowen i Wales. Dottern Ethel arbetar som husa åt grevfamiljen Fitzherbert och sonen Billy jobbar i gruvan. Familjen Fitzherbert, med fokus på dottern Maud och sonen som kallas Fitz, får läsaren också följa. De lever ett typiskt engelskt överklassliv med storslagna bjudningar och jakt men även välgörenhetsarbete. I USA finns familjen Dewar, där sonen Gus är den som får störst utrymme. Han är involverad i rikspolitiken. Där finns också familjen Vjalov, ryska immigranter som har byggt upp ett handelsimperium i Buffalo. Här står dottern Olga i centrum. I Ryssland, slutligen, finns arbetarfamiljen Pesjkov med sönerna Lev och Grigorij. I bok två har huvudkaraktärerna från första boken blivit medelålders, och fokus skiftar till deras barn även om de själva också får en del utrymme. I tredje boken är det barnbarnens historier som berättas.

Berättelsen följer de fem familjerna under de tidsperioder jag nämnde tidigare, och genom deras liv belyses även aktuella händelser - första världskriget, ryska revolutionen, nazismens framväxt, spanska inbördeskriget, andra världskriget, starten på kalla kriget, Berlinmuren, Kubakrisen, medborgarrättsrörelsen, Vietnamkriget, Watergateskandalen, murens fall... Romanerna ger en bra bild av 1900-talets historia samtidigt som huvudkaraktärernas öden och äventyr fängslar läsaren. Om jag ska nämna något negativt är det att karaktärernas vägar korsas lite väl ofta för att det ska vara rimligt, men visst skulle det kunna ha varit på det sättet även om det är osannolikt. Det är dock inget som stör mig särskilt mycket, och det tillför helt klart intressanta vändningar till berättelsen. I sista boken känns karaktärerna också lite för lika varandra - kontrasterna mellan exempelvis brittisk arbetarklass och överklass som är mycket tydliga i första boken märks inte alls av på samma sätt utan det är idel framgångsrika politiker, politiska topptjänstemän, journalister och musiker. Jag tyckte alltså bäst om de två första böckerna, men hade ändå inte velat vara utan den tredje.

Sammanfattningsvis kan jag rekommendera trilogin Århundradet till den som vill lära sig mer om 1900-talets historia sedd ur ett (i första hand) västligt perspektiv, till den som vill läsa spännande krigsskildringar, till den som vill få en inblick i vardagen i USA, Storbritannien, Tyskland och Ryssland under 1900-talet, till den som vill få sig några kärlekshistorier till livs... Ja, ni fattar, det är tre mångbottnade böcker och jag behöver nog inte säga en gång till att de är mycket läsvärda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar