fredag 14 augusti 2015

Deckarvecka, bok 2

Bok två i min vecka med deckartema blev The Ghost Fields av Elly Griffiths. Jag har läst alla de tidigare böckerna om arkeologen Ruth Galloway och gillar dem skarpt. The Ghost Fields gjorde mig inte besviken!

I inledningen till boken hittas ett flygplan från andra världskriget som ligger begravt i marken och kommer fram i samband med ett byggprojekt. Inuti cockpit sitter en person, död såklart, och Ruth Galloway kallas dit för att avgöra likets ålder. Det visar sig snart att den döde har anknytning till familjen Blackstock som äger ett stort gods i närheten. Det finns också detaljer som antyder att den döde inte avled vid flygkraschen utan blev mördad.

Griffiths jobbar mycket med stämningen i sina böcker, och The Ghost Fields är inget undantag. Berättelsen utspelas i första hand på hösten, så det är mörker och stormar och allmänt kusligt. Till detta kommer den ensliga miljön, det stora godset, det övergivna flygfältet från andra världskriget... Mitt intresse fångas av den historiska kopplingen i deckarintrigen och jag är också glad att få "träffa" de olika karaktärerna igen och få en inblick i hur de har det nu för tiden.

The Ghost Fields, eller De öde fälten som den heter på svenska, kan varmt rekommenderas som höstläsning!


Bilden är lånad från författarens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar