söndag 30 augusti 2015

Historisk vecka - inte så lyckad

Den här veckan hade jag tänkt ha temaläsning av historiska romaner, men jag får erkänna att jag bara har läst en tredjedels sådan på hela veckan (och inte särskilt mycket annat heller). Jag tror att det beror på att jag tröttnat på "måste"-läsning efter två temaveckor i kombination med att historiska romaner ligger en bit utanför min bekvämlighetszon.

Boken jag började läsa är Barnbruden av Anna Laestadius Larsson och handlar om Karl XIII:s unga fru under hennes första tid i Sverige i slutet av 1700-talet. Det är väl inga större fel på den men jag blev inte riktigt engagerad i historien. Vi får se om jag läser ut den vid ett annat tillfälle.

Det var roligt med temaveckor till en början, men även om jag själv har valt både tema och böcker så får jag en känsla av "måste"-läsning. Det brukar aldrig vara särskilt bra för min läslust. Om jag vill ha fler temaveckor någon gång ska jag nog ta en i taget, kanske en per månad, istället för flera på raken. Nu ska jag läsa helt fritt ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar