söndag 9 augusti 2015

Temaläsning i augusti

Av ingen särskild anledning, egentligen, blev jag sugen på lite temaläsning. Efter att jag läste ut Ken Folletts Århundradet-trilogi har jag haft lite svårt att bestämma mig för vad jag vill läsa. Kanske, den, eller den, eller den? Efterhand som jag har letat efter böcker har det blivit tydligt att mina funderingar har rört sig inom vissa teman, och jag kom på att det kunde vara kul att fokusera på en viss typ av böcker under en kortare period. Jag tänkte därför låta de tre kvarvarande hela veckorna i augusti bli temaläsningsveckor. Vill man hänga på är man välkommen!

Jag har läst ovanligt få deckare i sommar, och på tisdag ska jag hämta en deckare som jag har reserverat på biblioteket, så därför får den första veckans tema bli just deckare. Veckan därpå tänkte jag kalla för internationell vecka och läsa böcker från länder som jag aldrig har läst något från förut. Sista veckan tänkte jag ta mig en bit utanför min bekvämlighetszon och läsa historiska romaner. När jag var yngre läste jag mycket böcker som utspelades t.ex. på medeltiden och stormaktstiden men nu var det länge sedan det hände.

Så här ser alltså planeringen ut:
Vecka 33, 10-16 augusti: Deckare
Vecka 34: 17-23 augusti: Internationellt
Vecka 35: 24-30 augusti: Historiska romaner

Planen är att välja ut fyra böcker som jag vill läsa på varje tema, och hinner jag läsa alla får jag sedan välja fritt vad jag ska läsa under resten av veckan.
De böcker jag vill läsa under deckarveckan är:
Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
The Ghost Fields av Elly Griffiths
Ondskans pris av Set Mattsson
Falskspel av Philip Kerr

Om någon hakar på, lämna gärna en kommentar till det här inlägget så att jag hittar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar