lördag 1 augusti 2015

Juli månads läsning

Juli blev en riktigt bra läsmånad för mig med hela 14 utlästa böcker. Det har nog inte hänt på flera år! Resultatet beror såklart på läs-a-lot-en som motiverade mig att läsa ut 10 böcker på en vecka. Månadens övriga veckor blev det alltså inte så mycket utläst, men det beror delvis på att jag inledde månaden med att läsa klart första delen i en trilogi med tegelstenar på över 800 sidor, läste del 2 efter att läs-a-lot-en var slut och sedan påbörjade ett par andra böcker utan att fastna för dem eftersom jag hellre ville fortsätta på del 3 i trilogin vilket jag också gjorde till sist (och den håller jag fortfarande på med).

Dessa böcker läste jag ut i juli: (länkarna går till de blogginlägg där jag har skrivit mer om böckerna)

Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad

Stål av Silvia Avallone - Den här boken läste jag före läs-a-lot-en men den hade också passat in på temat eftersom jag har tänkt ett bra tag att den vore intressant att läsa. Berättelsen handlar om två tjejer i nedre tonåren som bor i en liten arbetarstad i Italien. I fokus står deras vänskap som skildras på ett verklighetstroget sätt. Det jag framför allt tyckte var intressant var inblicken i det italienska vardagslivet i hyfsat modern tid (2000-2001); av någon anledning har jag inte läst särskilt många böcker alls från Italien.

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

Dolken från Tunis av Agatha Christie

Rapport från en skurhink av Maja Ekelöf

Stockholm Octavo av Karen Engelmann

Giganternas fall av Ken Follett - Första delen i Folletts trilogi Århundradet som följer fem familjer i Storbritannien, USA, Tyskland och Ryssland från 1912 till 1989. Den här romanen fokuserar på första världskriget och åren närmast därefter. En längre rapport kommer när jag har läst ut hela trilogin.

Världens vinter av Ken Follett - Del två i trilogin Århundradet. Den här delen börjar 1933 då Hitler tar makten i Tyskland, och slutar 1948 då andra världskriget tagit slut och kalla kriget inletts.

Mississippi av Hillary Jordan

Åren i Paris av Paula McLain

Själamakerskan av Michela Murgia

Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh

Väldigt sällan fin av Sami Said

Floden mellan bergen av Ngugi wa Thiong'o


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar