måndag 24 augusti 2015

Internationell vecka, sista boken

Till skillnad från min deckarvecka avslutades den internationella veckan på topp! Förlorade själar av Nadifa Mohamed var den bästa boken av de fyra jag läste den här veckan.

Förlorade själar handlar om tre kvinnor i Somalia i slutet av 1980-talet. Deqo är en föräldralös flicka i tioårsåldern som har vuxit upp i ett flyktingläger. Filsan är kanske i 30-årsåldern, uppvuxen i en priviligierad familj i Mogadishu och numera soldat i Somalias armé. Kawsar är äldre, medelålders eller strax däröver. Hon är änka och bor i vad jag uppfattar som ett medelfint område, nära sina väninnor.

De tre kvinnornas vägar korsas i början av romanen. Därefter får läsaren följa dem en och en under en tid, tills de i slutet råkar varandra igen. Det är ett intressant upplägg som jag inte tror att jag har stött på tidigare - oftast när en roman berättar om flera karaktärer parallellt träffar de inte på varandra förrän i slutet av berättelsen. Eftersom de tre personerna lever så olika liv ges en bred bild av det somaliska samhället, vilket jag också tycker är intressant. Jag inser att jag har väldigt dålig koll på Somalias nutidshistoria - uppenbarligen finns det problem eftersom det kommer (och under lång tid har kommit) en del flyktingar från Somalia till Sverige, men vad som har hänt och händer vet jag inte så mycket om. Genom att läsa den här romanen har jag i alla fall fått en liten pusselbit.


Bilden är lånad från förlaget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar