onsdag 12 augusti 2015

Deckarvecka, bok 1

Jag har ju en temaläsningsvecka den här veckan, och läser deckare. Första boken är nu avklarad!

Kvinnan på tåget av Paula Hawkins blev den första boken på temat deckare. Den handlar om en kvinna som varje dag åker med samma tåg, och tåget stannar alltid till på samma plats när det får stopp i en signal. Från tåget ser kvinnan in in i ett bostadshus och får på så vis en glimt av dem som bor där. Så en dag ser hon på nyheterna att kvinnan i huset är försvunnen...

Jag har läst flera spänningsromaner tidigare där en person upptäcker att dess make/maka har ljugit om sin bakgrund. Before We Met av Lucie Whitehouse är den senaste jag läste, och exempelvis Gone Girl av Gillian Flynn hör också till den kategorin. Även i Kvinnan på tåget är detta tema en betydande del, vilket skapar ordentligt med spänning. De flesta kan nog relatera till situationen - hur skulle det inte kännas om man plötsligt får anledning att misstänka att en person som man tror att man känner mycket väl och litar på inte är den hen utger sig för att vara?

I Kvinnan på tåget finns också andra ingredienser som bidrar till spänningen, exempelvis huvudkaraktärens minnesluckor - vad hände egentligen den där kvällen då kvinnan i huset försvann? Det jag främst gillar med boken är att berättelsen hålls på en någorlunda vardaglig nivå utan onödigt våldsamma och actionfilmslika inslag. Jag blir däremot rätt trött på huvudkaraktären och hur hon hela tiden ställer till det för sig.

(Bild lånad från förlaget.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar