tisdag 11 augusti 2015

Top Ten Tuesday: Författare jag har läst flest böcker av



Top Ten Tuesday som anordnas av The Broke and the Bookish är en rubrik som jag har sett på många bloggar många tisdagar, men det har aldrig blivit av att jag själv har varit med i utmaningen. Dagens tema tyckte jag dock var lite extra roligt; statistik tycker jag är kul, så här kommer min lista över de tio författare som jag har läst flest böcker av (sedan år 2000 då jag började skriva upp vilka böcker jag läser). Talet inom parentes anger hur många böcker jag har läst av författaren.

1. Merri Vik (40)
2. Maria Lang (33)
3. Peter Pohl (19)
4. Maeve Binchy (18)
5. Per Anders Fogelström (14)
6. Elizabeth George (14)
7. Nevil Shute (13)
8. Mari Jungstedt (11)
9. Håkan Nesser (10)
10. Jacqueline Winspear (10)

Det var intressant att se utfallet! Merri Vik som ligger i topp på listan har skrivit ungdomsboksserien om Lotta, utgiven från slutet av 1950-talet och några decennier framåt. Min man och jag har haft dessa böcker som högläsningsböcker under flera år och har nu kommit igenom en stor del av serien. Hälften av författarna på listan är deckarförfattare; Maria Lang, Elizabeth George, Mari Jungstedt, Håkan Nesser och Jacqueline Winspear. Peter Pohl är en av mina favoriter från min tonårstid. Maeve Binchy skrev (mestadels) feel-good-böcker och många av dem har jag läst på både svenska och engelska (men jag räknar bara varje bok en gång här även om jag läst den på båda språken - det är ju fortfarande en och samma bok). Per Anders Fogelström är förmodligen välbekant för de flesta. Förutom hans Stad-serie (fem böcker) har jag läst serien som börjar med Vävarnas barn och tidsmässigt ligger för Stad-serien, serien som börjar med Upptäckarna samt två fristående böcker. Nevil Shute, till sist, var en brittisk författare som skrev böcker som ofta handlade om andra världskriget och flygplan.

3 kommentarer:

  1. Elizabeth George kom med även på min lista. Har läst böcker av några författare till från din lista.

    SvaraRadera
  2. Elizabeth George är med på min lista också. evt kunde Maria Lang varit med också. annars har jag läst de andra författarna också med undantag för Peter Pohl och Mari Jungstedt

    SvaraRadera