tisdag 18 augusti 2015

Top Ten Tuesday: Författare vars böcker jag alltid köper

Veckans tema för Top Ten Tuesday är "Top Ten Of Your Auto-buy Authors", alltså författare vars böcker man alltid köper oavsett vad det är för något. Min lista skulle bli väldigt kort (läs: obefintlig) om jag skulle hålla mig strikt till temat eftersom jag väldigt sällan köper böcker över huvud taget (!) så jag omtolkar temat till "författare vars böcker jag oftast läser så fort biblioteket får in dem".



1. Belinda Bauer. En deckarfavorit! Jag hör inte till dem som tycker att det var skönt när hon slutade skriva om den lilla byn Shipcott; jag hade gärna läst mer från den miljön, men jag gillar hennes fristående böcker också. Jag såg nu att hennes allra senaste bok har kommit in till mitt bibliotek nu, så den ska jag reservera!

2. Lisa Bjärbo. Skriver barn- och ungdomsböcker och en rolig blogg som jag har följt i många år. Jag måste erkänna att jag inte har läst hennes barnböcker, men nu när jag själv har barn blir det nog tillfälle till det så småningom.

3. Tana French. En deckarförfattare till. Av någon anledning har just hennes böcker ofta tagit lång tid på sig att komma in till biblioteket, så det har ofta tagit ett tag innan jag läst dem, men de är värda väntan! Hennes Okänt offer kan vara den bästa deckare jag någonsin har läst.

4. Elizabeth George. Ännu en deckarförfattare, en av de första jag upptäckte. Jag har inte läst alla hennes tidiga böcker, men när hon ger ut något nytt ser jag till att få tag i den så snart jag kan!

5. Elly Griffiths. Också en deckarfavorit vars böcker jag alltid ser fram emot. Hennes senaste, The Ghost Fields, läste jag så sent som förra veckan.

6. Lisa Jewell. Skriver mycket läsvärda romaner. Hennes tidigaste klassas ofta som chick-lit men de senare har haft lite mer allvarliga teman. Jag har inte läst alla hennes tidigaste böcker men hennes nyare utgivning följer jag med spänning.

7. Erin Kelly. Skriver spänningsromaner. Hennes första bok gav ett ljummet intryck men den tredje, The Burning Air, hamnade på min topp-fem-lista över de bästa böcker jag läst det året. Den senaste boken blev jag dock lite besviken på men jag kommer garanterat läsa hennes nästkommande i förhoppning om att den ska vara lika bra som den tredje.

8. Johanna Lindbäck. Skriver barn- och ungdomsböcker. Jag har läst alla utom den senaste, några av dem två gånger. Jag gillar verkligen stilen och önskar att jag hade fått läsa dem när jag var tonåring; jag älskade verkligen den typen av ungdomsböcker då.

9. Ian McEwan. Brittisk romanförfattare som jag stiftade bekantskap med i skolan på gymnasiet då vi läste hans Enduring Love. Sedan dess har jag läst nästan allt han har gett ut, med något undantag. Lördag och Försoning är mina favoriter.

10. Michelle Magorian. Hennes böcker brukar nog klassas som ungdomsböcker, men passar utmärkt för alla åldrar. Det var flera år sedan Magorian gav ut något nytt, men jag tror att jag har läst alla hennes böcker. Hemlängtan och Plats på scen är favoriter, liksom Godnatt Mister Tom som jag även nämnde i gårdagens tematrio.






5 kommentarer:

  1. Jag hade behövt utöka min lista till det dubbla, vill ju egentligen också ha med Elly Griffiths, bland annat :) Erin Kelly har jag kikat lite på, men ännu har jag inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte helt lätt att välja alla gånger :)

      Radera