onsdag 8 juli 2015

Fler små blöjor

Innan lilla E föddes hann jag sy några blöjor/skal till. Här är dessa:



Som jag har nämnt tidigare fick jag med en bunt ganska stora spillbitar av PUL-tyg när jag beställde mitt blöjmaterial, och bland dessa fanns en bit tyg mönstrat med elefanter. Den var lagom stor för att sy en blöja i Darling Diapers Unlimited-mönstrets minsta storlek, Tiny Newborn, med skarvade tabbar. Den här gången kom jag ihåg att lägga till extra sömsmån för benresåren, så det blev en pocketblöja. Oj, vad liten den är! De turkosa tabbarna blev någon centimeter kortare än vad de skulle enligt mönstret eftersom jag missbedömde storleken på en av bitarna jag skarvade med, så omkretsen kring magen blev ännu mindre än tänkt. (Den gick dock att använda ett litet tag på största knäppningen, men nu är den urvuxen!)



Efter samma mönster och storlek (och även här med extra sömsmån för benresåren) sydde jag även ett PUL-skal i turkost och rött. Tanken var att ha ett skal som kunde passa från början ifall det andra jag sytt skulle vara för stort (men det var det inte). Liksom det tidigare skalet har detta fickor fram och bak på insidan för att hålla fast ett inlägg, som lätt kan bytas ut.



Som jag har nämnt tidigare ville jag prova lite olika innermaterial eftersom en del bebisar inte tål alla material. Tidigare hade jag dock bara sytt blöjor med naturmaterial (bomullsvelour eller flanell) mot huden. Jag hade köpt två pocketblöjor i nyföddstorlek som jag trodde skulle ha någon form av syntetmaterial som håller torrt mot huden, men när jag tvättade alla våra köpta blöjor  upptäckte jag att de blev lika blöta som andra blöjor utan torrskikt. Det innebar att vi inte hade någon nyföddblöja med torrskikt. I samma veva fick jag möjlighet att köpa lite mer blöjmaterial via en facebookgrupp, så jag provade att sy en blöja med fuskmocka innerst. Mönstret är Witteybums sidoknäppta variant i nyföddstorlek. (Färgåtergivningen blev inget vidare på bilden; insidan är egentligen mycket mer varmt lila.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar