fredag 24 juli 2015

De sista utlästa böckerna, Läs-a-lot sommaren 2015

I två tidigare inlägg har jag berättat om sju av de böcker jag läste ut under sommarens läs-a-lot, och här kommer de tre sista.




Rapport från en skurhink av Maja Ekelöf - Denna klassiker har jag länge tänkt att det vore intressant att läsa, och tack vare läs-a-lot-en blev det av! Boken består av författarens dagboksanteckningar från några år i slutet av 1960-talet. Ekelöf är medelålders, mamma till fem vuxna barn, städerska och kvällsstudent. Hon oroar sig för ekonomin och för barnen och deras respektive varav flera ständigt har svårt att få jobb. Hon har ont i ryggen och undrar hur hon ska klara av att jobba till pensionen. Hon studerar och läser och skriver ner sina reflektioner, och skriver själv dikter, insändare m.m. Hon resonerar också kring politiska händelser på hemorten såväl som långt bort i världen - sexdagarskriget i Israel, Vietnamkriget, Pragvåren... Boken var inte riktigt som jag tänkt mig; på grund av titeln trodde jag att den skulle handla mer om författarens arbetssituation och vara (ännu) mer politisk och agiterande. Jag tycker ändå att boken är ett intressant tidsdokument och ger en fin inblick i författarens vardag.

Floden mellan bergen av Ngugi wa Thiong'o - Den här boken har jag varit lite intresserad av ett tag, främst för att författaren ofta nämns i nobelprissammanhang och det skulle ju vara kul att någon gång ha läst något av den person som får Nobelpriset i litteratur. Den afrikanska litteratur jag har läst tidigare har jag inte riktigt fastnat för så jag förväntade mig egentligen inte så mycket av berättelsen, men jag blev positivt överraskad! Jag kunde relatera till karaktärerna och kände för dem, och ville veta hur det skulle gå för dem. Berättelsen kretsar kring några personer, främst unga, som bor i två näraliggande byar vid en flod på landsbygden i Kenya. Den stora konflikten ligger mellan gamla och nya sedvänjor - de som håller fast vid traditionen med omskärelse ställs mot de som anammat den kristna tron som förkastar omskärelsen. Romanen rymmer också teman som syskon- och familjekärlek, förälskelse och att våga stå upp för sig själv och det man tror på.

Stockholm Octavo av Karen Engelmann - Den här boken har jag, som jag berättade i ett tidigare inlägg, sett på biblioteket flera gånger och funderat på att låna men alltid valt bort. Nu blev den en bra kontrast till alla väldigt realistiska och ofta allvarliga böcker jag läste under läs-a-loten. Visserligen handlar Stockholm Octavo om en verklig händelse; mordet på Gustav III, men den känns ändå som en saga på grund av alla spådomar, mysterier och intriger. Romanens jagberättare är en ung man som arbetar som kammarskrivare i Stockholm i slutet av 1700-talet. Han försöker hitta en hustru och blir också involverad i intrigerna kring mordet på Gustav III. Författaren är amerikanska och romanen är ursprungligen skriven på engelska, men det är inget jag hade gissat ifall jag inte hade vetat om det - så vitt jag kan avgöra lyckas författaren bra med att gestalta livet i 1700-talets Stockholm. En intressant detalj är att boken är skriven som en redogörelse för berättarens efterforskningar om vad som hänt, och i inledningen till varje kapitel anges vilka personer som han använt som källor för att sammanställa kapitlets innehåll. På så vis kommer författaren undan med att ha en jagberättare och ändå ta med händelser som han inte själv deltar i. Ett lite annorlunda grepp!

Bilder lånade från förlagen: Norstedts, Modernista, Damm Förlag/Massolit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar