söndag 12 juli 2015

Läs-a-lot sommaren 2015, dag 7

Om mindre än 1,5 timme avslutas sommarens läs-a-lot och jag ska sova nu så det blir inget mer läst idag. Idag har jag läst ut de båda böcker jag påbörjat tidigare, läst en hel (ganska tunn) bok och börjat på ytterligare en för att få ihop de sista sidorna jag behövde för att nå mitt mål. Den sista boken är inte någon jag har tänkt läsa länge utan det är en som jag fick se på Readly häromdagen och tyckte verkade intressant. Jag följer alltså inte läs-a-lot-ens tema med den, men jag tyckte att det kunde vara okej när det bara handlade om sisådär 25 sidor för att nå målet.

Mitt mål för veckan var att läsa 2500 sidor och det var ett bra mål - möjligt att nå men det krävdes lite ansträngning. Jag är lite förvånad över att jag har läst så mycket, jag tycker inte att jag har ägnat så mycket mer tid än vanligt åt att läsa, men uppenbarligen har jag det. Det jag främst har tagit bort är slösurfande och det är jag rätt nöjd med att minska. Nu hoppas jag kunna hålla i den här vanan med att läsa mer än jag slösurfar åtminstone lite grann, även om det ska bli kul att läsa ikapp på diverse bloggar jag följer m.m. nästa vecka.

Läs-spurten såg jag inte förrän det bara var sex minuter kvar, men jag hade läst en del under den halvtimmen och visste hur mycket det var så jag lyckades få ihop 30 sidor ändå. 1 poäng blev det.

Summering av dag 7:
Antal lästa sidor: 42 + 69 + 161 + 40 = 312
Antal poäng i läs-spurten: 1
Utlästa böcker: Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh, Rapport från en skurhink av Maja Ekelöf, Floden mellan bergen av Ngugi wa Thiong'o

Summering av veckan: 
Totalt antal lästa sidor: 2514
Totalt antal poäng i läs-spurter: 6
Totalt antal utlästa böcker: 10 (varav 2 påbörjade i förväg)

Sammanfattningsvis tycker jag att det har varit kul att vara med i läs-a-lot-en. Jag har fått en knuff i rätt riktning och motiverats att läsa mycket. Läs-spurterna var en rolig grej. Det hade varit kul med lite fler sådana, kanske 2-3 stycken per dag så att man har chans att passa in åtminstone någon per dag (nu lyckades jag ju ändå pricka 3,5 av 5, men ändå). Men huvudsaken är väl att man läser för sin egen skull. Jag är gärna med på en läs-a-lot igen om det blir vid ett passande tillfälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar