torsdag 23 juli 2015

Sommarbiblioteket

Jag är för närvarande på semester hos mina svärföräldrar på västkusten. De bor i ett sommarstugeområde nära ett ganska litet samhälle i norra Bohuslän. Samhället består mestadels av bostadshus, fiskebodar och bryggor; det finns inga affärer eller restauranger eller liknande. Men en sak finns: ett sommarbibliotek!

Det är inte så avancerat - några plastlådor med skänkta böcker som står i busskuren på hamnplanen. Vem som helst är välkommen att låna en bok eller två, och man får gärna lägga dit böcker man själv har läst ut. För mig har det blivit en sommartradition att låna åtminstone en bok på sommarbiblioteket. Utbudet varierar år från år men det brukar vara en hel del deckare, chick-lit och andra lättsmälta böcker varvat med nyutkomna romaner, klassiker och fackböcker. I år såg jag inte mindre än två exemplar av Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande, för att ge ett exempel.

Jag läser ju mest e-böcker nu eftersom det är smidigt när jag ammar, men en bok har jag i alla fall lånat från sommarbiblioteket. Det blev en Agatha Christie-deckare, Dolken från Tunis. Den utspelas i en liten engelsk by där ägaren till ett av de största godsen påträffas död i sitt arbetsrum, stucken med en dolk. Hercule Poirot tar hjälp av den mördades läkare för att utreda mordet, och misstänker bland andra den mördades styvson, svägerska, hushållerska m.fl. En klassisk pusseldeckare med en vändning som jag inte alls hade förutsett!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar